Fitness instellingen

Gps toestellen met fitness instellingen

De volgende Garmin gps’en hebben fitness instellingen

  • Oregon 7xx serie
  • eTrex touch 25/35
  • Oregon 600 serie
  • Edge serie

Fitness instellingen

Je kunt een aantal instellingen maken:

  • Auto Lap: voer het aantal kilometers waarna een ronde tijd wordt vastgelegd. Dit is vooral leuk wanneer je aan het trainen bent en wilt weten hoe lang je doet over bepaalde etappes.
  • Activiteitentype: deze keuze die je hier maakt is van invloed van de opslag in garmin Connect. De eTrex touch en Oregon 7xx kunnen kiezen uit Hardlopen, Fietsen, Hiken, Bergsporten, Wandelen, Langlaufen, Alpineskiën, Snowboarden, Kanoën, Roeien, Vliegen en Overig. In de Oregon 600 serie kun je slechts kiezen uit Hardlopen, Fietsen en Overig. Het activiteitentype kun je nog in Garmin Connect aanpassen nadat je de activiteit hebt geupload.
  • Gebruiker: je persoonlijke gegevens kun je hier invoeren.
  • HS-zones: dit zijn de hartslagzones. Lees hierna over de maximale hartslag. Het gebruik is alleen van toepassing wanneer je een hartslagband hebt gekoppeld met je gps.

Maximale hartslag:

Om de hartslagmeter en de zones goed te gebruiken moet je je maximale hartslag invoeren. Een vuistregel is 220 – je leeftijd. Je gps is daarop ingesteld. Het is echter accurater wanneer je hem laat bepalen bij een inspanningstest onder medisch toezicht. En de laatste meest risicovolle methode is: warm je eerst op en rijd dan voluit op een redelijke helling. OPGELET: doe dit alleen als je uit eerdere onderzoeken of tests weet dat je op geen enkele manier hartproblemen hebt. Heb je toch ergens een hartafwijking, dan kan 100% doorgaan zeer ernstige gevolgen hebben. Uiteraard doe je dit en trouwens ook alle andere oefeningen in deze handleiding geheel op eigen risico.

Hartslagmeters

Op het internet is veel geschreven over het gebruik van hartslagmeters. We geven enkele suggesties om verder door te lezen:

  1. informatie over hartslagzones.
  2. bepalen hartslagzone met de karvonenmethode
  3. trainen op hartslag
  4. Informatie over hartslagmeter gebruik

 

Fitness instellingen

Fitness instellingen

Hartslagzones

Hartslagzones

Activiteiten type bij fitness

Activiteiten type bij fitness