Loir en Loire de voorbereiding voor een 10 daagse fietstocht

De Loir en Loire fietstocht staat al enkele jaren op het programma, maar door bekende redenen is het er de afgelopen jaren niet van gekomen. Hoe hebben we ons voorbereid op deze kastelentocht?

We houden er van om een rondje te fietsen en op de plek te starten die het dichtst bij Nederland gelegen is. Chartres lijkt de uitgelezen startplek. Ik ben eerst op het internet gaan zoeken naar fietsroutes langs de Loir en vervolgens langs de Loire. Voor de Loir kwamen we al snel uit op de website Vallée du Loir a velo. Dit leverde het eerste gpx bestand op. Daarna zijn we verder gaan zoeken bij de Europafietsers voor de Loire route. Deze route blijkt een aantal varianten te hebben. Beide bestanden hebben we ingelezen in BaseCamp en zijn daar een nieuwe route gaan maken op basis van de beschikbare tracks. De terugweg tussen Orléans en Chartres levert nog wat gepuzzel op. Dit is niet zo’n boeiend stuk, maar we willen wel terugfietsen. We maken een route in BaseCamp en checken deze ook nog eens op de RouteYou routeplanner. Het zal vast de minst mooie dag worden, maar dat nemen we voor lief. Een alternatief per trein is er niet of we zouden via Parijs moeten reizen. Uiteindelijk hebben we een bevredigend resultaat van een kleine 700km en ruim 3.000 hoogtemeters.

De Loir en Loire tocht indelen en overnachtingen

We gaan nu de route in dagtochten opdelen van ongeveer 75km en gaan daarbij overnachtingen zoeken. vanwege hemelvaart en pinksteren besluiten we alles vooraf te gaan boeken. Via drie websites Airbnb (5x), Booking (1x), Chambres d’hotes (2x) en Google Maps (1x) vinden we geschikte locaties. Door van de locaties waypoints te maken en de route daarop aan te passen zullen we precies bij de overnachtingsadressen aankomen. Nu zet ik de route om in een track en vervolgens knip ik de track op in dagetappes. Ook zoek ik nog naar een geschikte parkeerplaats voor de auto.

Loir en Loire fietsenAangezien ik keuzes heb ik het gebruik van gps’en kies ik voor het fietsen altijd een Garmin Edge. De 1030Plus en de Explore 2 worden op de verschillende fietsen gemonteerd.

In de praktijk blijkt de tocht perfect voorbereid te zijn. Toch kiezen we onderweg nog voor enkele aanpassingen. We rijden een stuk over een oude spoorlijn en in steden maken we ook andere keuzes.

De fietsdagen

Dag 1 van de Loir en Loire fietstocht

We rijden van Nederland naar Frankrijk en overnachten in Chartres met een mooi uitzicht op de cathedraal.

Dag 2 Loir en Loire

We parkeren in Ver-les-Chartres en starten met de eerste tocht. Het begin gaat door glooiende akkervelden. Na enige tijd komen we in het Loir dal en fietsen door de eerste stad Chateaudun.De overnachting is in een rustig dorpje. In het niet bijzondere hotel krijgen we wel een lekkere couscous schotel voorgzet.

Dag 3 Loir en Loire

Deze dag komen we door de boeiende stad Vendome en rijden we door tot Poncé sur le Loir. Een dorp met alleen een dorpskroeg, dus we hadden ’s middags al uitgebreid gegeten. Brood is er wel te verkrijgen als je er op tijd bij bent. We overnachten in een leuke oude school die we bereiken door een venijnig klimmetje van zo’n 20%.

Dag 4 Loir en Loire

We rijden relaxed door het Loir dal en hebben nog steeds wind mee. We besluiten hier een stuk van de route af te wijken en een stuk van het oude treinspoor te fietsen. Dat rijdt lekker relaxed. De volgende tussenstop is in La Fleche. De overnachting is niet speciaal maar oké. In La Fleche hebben we voldoende keuze om te eten.

Loir en Loire fietstochtDag 5 Loir en Loire

Het ontbijt dat vandaag wordt geserveerd is typisch Frans: koffie, stokbrood en brioche. Op naar Angers. Helaas kunnen we niet eerder dan 17.30 aan te komen en besluiten eerst naar Angers te gaan. De B&B is op een bijzondere plek gelegen. temidden van allemaal nieuwbouw is er een oude boerderij met een oase aan rust.

Dag 6

Deze dag start met een fantastisch ontbijt met goed brood en allerlei lekkers. Een goede start van de dag. Verder is het eerste deel van de dag iets minder boeiend. Daarom staat er in het gpx bestand een alternatief dat waarschijnlijk mooier, maar wel langer is. We hebben ook voor het eerst wind tegen en het is koud en bewolkt. Via een trekpont steken we nog een water over. Inmiddels zijn we langs la Loire aangekomen. Saumur heeft een prachtig kasteel dat zeker de moeite waard is. We fietsen nog door een geinige fietstunnel. In deze regio zijn er veel grotten gemaakt. Van de uitgehouwde stenen zijn de huizen gebouwd. De troglodyte kom je hier veelvuldig tegen. We overnachten in het prachtige Turquant.

Dag 7

Vandaag twee enorme kastelen voordat we in Tours aankomen: Ussé en Villandry. Tours vinden we wat hectisch en van de grote steden die komen de minst prettige stad.

Dag 8

Vandaag komen we door Amboise. Ook weer twee mooie kastelen. Met een aardige klim fietsen we naar een hoger gelegen plateau. Ook de stadjes Beaugency en Meung sur Loire zijn de moeite waard. Vandaag was de dag met de minste hoogtemeters. Ook een keer lekker dat er niet zo veel heuvels waren. Vandaag eindigen we in Blois. We vinden dit een prachtige stad die een prettige atmosfeer uitstraalt. Daarnaast overnachten we nog eens op een prachtige plek in het centrum. We hebben het idee dat we in een oud kasteel zijn.

Dag 9

Eerst nog even een koffietje op een terras, want het zou wel eens lang kunnen duren voordat we vandaag wat tegenkomen. We fietsen relaxed naar Orléans en komen bij een prettige Airbenb met zwembad. Lopend gaan we het centrum in en worden in de cathedraal getrakteerd op een prachtig koor. Na een hapje gegeten te hebben wandelen we terug en maken we ons op voor de laatste etappe.

Dag 10.

We gaan vroeg – 8 uur – weg. Gelukkig is het zaterdag waardoor het rustig is in Orléans. We rijden een flink stuk door de stad. Ik zou er niet aan moeten denken dit zonder gps navigatie te doen. Bij elkaar valt de rit van 78km mee. Ondanks de tegenwind en 400 hoogtemeters fietsen we het binnen 4 uur en is het het einde van deze aangename fietstocht langs de Loir en Loire. Vlakbij de parkeerplaats nuttigen we nog een cola voordat we naar huis rijden.

Informatie over de tocht en het gpx bestand Loir en Loire

De Loir en Loire fietsroute vind je op onze website. We vragen een kleine bijdrage voor het gpx bestand om het aanbieden van routes op deze website in stand te kunnen houden. In het gpx bestand vind je de tracks, overnachtingsplekken waar wij zijn geweest en een hondertal kastelen en interessante gebouwen als waypoint gemarkeerd.